Akademia Edukacji Ekologicznej 2022 to projekt, w ramach którego na terenie miasta Poznania, zrealizowano 14 inicjatyw edukacyjnych związanych z ekologią w Mieście Poznaniu. Co wyróżniało ten konkurs mikrograntów? Duży nacisk na wsparcie aktywności obywatelskiej i społecznej mieszkańców Poznania w zakresie inicjatyw związanych z edukacją ekologiczną. Całe społeczności angażowały się w realizację działań proekologicznych. Czy było warto? Na pewno – świadczy o tym chociażby bardzo duże zainteresowanie działaniami, które powinny być kontynuowane.
Wśród zrealizowanych inicjatyw wymienić należy:
Klinika dla Drzew – sąsiedzkie działania proekologiczne
- realizacja lokalnej inicjatywy edukacyjnej związanej z ekologią na terenie podwórka przy ul. Mielżyńskiego 21 w Poznaniu
- promocja inicjatyw ekologicznych i wiedzy na temat ekosystemu ogrodu podwórkowego wśród okolicznych mieszkańców
- wsparcie aktywności mieszkańców podwórka przy ul. Mielżyńskiego 21 w Poznaniu w zakresie ratowania drzew i nowych nasadzeń drzew w ogrodzie podwórkowym
Otwarty Ogród Nadolnik
Celem głównym projektu było zwiększenie poczucia sprawczości i wpływu na najbliższe otoczenie (w tym na środowisko naturalne i przyrodnicze) wśród społeczności lokalnej osiedla Główna w Poznaniu poprzez realizację wspólnotowych działań zmierzających do stworzenia otwartej, ekologicznej, sąsiedzkiej przestrzeni wspólnej w formie Otwartego Ogrodu Nadolnik zlokalizowanego przy skrzyżowaniu ulic Mariackiej i Nadolnik.
Realizacja projektu miała ponadto na celu wzrost świadomości ekologicznej i klimatycznej mieszkańców i mieszkanek osiedla Główna w Poznaniu – zarówno w szerokiej perspektywie globalnej, jak i w skali mikro. Projekt przyczynił się do zwiększenia wiedzy społeczności lokalnej na temat ekologii miejskiej, antropopresji oraz form ochrony przyrody i zachowania dziedzictwa naturalnego Poznania, promując jednocześnie postawy proekologiczne wśród mieszkańców i mieszkanek (odbiorców projektu).
Tajemnice Doliny Cybiny
Głównym celem projektu była edukacja społeczności lokalnej z zakresu wiedzy ekologicznej, w celu powstrzymania lub przynajmniej ograniczenia ujemnych skutków nieodpowiedzialnej ingerencji człowieka w środowisko naturalne. Cel ten został osiągnięty poprzez opracowanie wspólnie z mieszkańcami i zaproszonymi specjalistami z zakresu ekologii i ochrony środowiska naturalnego 3 programów edukacyjnych, które następnie opublikowane zostały w sieci Internet na kanale CybinaTV. Programy te następnie będą szeroko promowane by dotarły do mieszkańców, uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych jak i również do starszych mieszkańców osiedla i miasta Poznania.
Na śmietniku w dzień sprzątania, takie słyszy się gadania
Celem projektu było pozyskanie i upowszechnienie wiedzy o konieczności prawidłowej segregacji śmieci oraz twórczy rozwój społeczności lokalnej poprzez przeprowadzenie warsztatów ekologiczno – teatralnych (8 półtoragodzinnych spotkań), w rezultacie których powstanie komediowy spektakl edukacyjny o segregacji śmieci.
Eko praktyki- dobre nawyki
Cele projektu, jakie odnoszą się do społeczności lokalnej podwórka oraz cele, które dotyczą zaangażowanej grupy seniorów tak naprawdę będą tożsame:
- zwiększenie integracji mieszkańców i seniorów,
- budowanie wspólnoty,
- akceptacja zmiany społeczności lokalnej,
- zaspokojenie potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem.
- rewitalizacja podwórka sąsiedzkiego,
- oprawa samopoczucia – radość, uśmiech, przyjemność, dobry humor, lepsze stan psychiczny,
- rozwój- ciekawe nowe formy edukacji,
- wypełnienie wolnego czasu w kreatywny sposób,
- przeciwdziałanie skutkom izolacji, osamotnienia.
Pszczoły w mieście i woda deszczowa
Realizacja projektu miała na celu: budowę świadomości społeczności lokalnej na rzecz ekologicznego myślenia o środowisku zamieszkania; integrację lokalnych mieszkańców i tworzenie warunków do spotkań. Celem było pobudzenie świadomości ekologicznej wśród zarówno dorosłych , jak i młodzieży, uwrażliwienie na ekologiczne aspekty rzeczywistości. Zwrócenie uwagi na przyjazne dla owadów nasadzenia w ogrodach i parkach oraz możliwości oszczędzania wody w domach i ogrodach.
Zajęcia w grupach wielopokoleniowych pozwoliły na integrację mieszkańców w formie zabawy na świeżym powietrzu. Da to możliwość integracji mieszkańców oraz zapobiegania wykluczeniu społecznemu osób samotnych.
Europejskie Dni Ptaków
- stworzenie przez mieszkańców bazy pomysłów, metod i propozycji zaleceń dotyczących ochrony ptaków w mieście
- zwiększenie wiedzy mieszkańców poprzez organizacje wycieczek ornitologicznych na temat ekologii ptaków, zagrożeń związanych z migracją, znaczenia ptaków dla mieszkańców miast, bioróżnorodności, sposobów ochrony ptaków w mieście, prawidłowych reakcji w przypadku znalezienia pisklaka lub osłabionego ptaka.
- rozwój świadomości przyrodniczej poprzez organizację spotkania online dla uczniów z klas 1-3 dotyczące ekologii ptaków, znaczenia dla człowieka oraz prawidłowego dokarmiania ptaków zimą
- organizacja wykładu edukacyjnego z fotorelacją z wyjazdów ornitologicznych, ewentualną projekcją filmu ornitologicznego i konkursem z nagrodami na rozpoznawanie głosów ptaków
Ekowiara dla fyrtlowych glap
- Wsparcie zachowania równowagi w populacjach ptaków, poprzez stworzenie im warunków do zakładania gniazd.
- Wzrost świadomości ekologicznej w zakresie ochrony środowiska oraz działań na rzecz fauny w najbliższym otoczeniu.
- Motywowanie do indywidualnych działań i zachowań wspierających ochronę środowiska.
- Rozwój wspólnot i społeczności lokalnej na terenie Osiedla Fabianowo-Kotowo poprzez integrację oraz aktywizację rodzin mieszkańców.
- Promowanie aktywnie i kreatywnie spędzonego czasu w gronie rodzinnym i sąsiedzkim, poprzez realizację działań na świeżym powietrzu z dala od ekranów telefonów i monitorów komputerowych.
- Wzrost zaangażowania mieszkańców w życie społeczności lokalnej oraz pracę na rzecz najbliższego otoczenia.
- Promocja projektu „Akademia Edukacji Ekologicznej 2022” wśród uczestników i odbiorców projektu.
Dbamy o Dobrostan Naszej Planety.
- zrealizowanie lokalnej inicjatywy: postawienie na ulicy regału z książkami (wymiana książek, dostęp do literatury);
- zwiększenie edukacji dzieci i młodzieży poprzez włączenie w proces realizacjo projektu, kształtowanie właściwych nawyków;
- przekazanie cennych wskazówek, rad na temat tego, co każdy z nas może zrobić we własnym domu na rzecz planety;
- zachęcenie dzieci do aktywnego włączania się do działań ekologicznych,
- promowanie inicjatyw ekologicznych na terenie dzielnicy Wilda oraz w ramach własnej społeczności: dbanie o własne otoczenie, segregacja i redukcja odpadów, redukcja kosztów ogrzewania,
- promowanie roślinnej diety jako diety przyszłości.
Muralove ekolove
Celami projektu było:
- poprawa jakości czasu spędzanego przez pensjonariuszy w ZDDP;
- odpowiedzialność wspólna za wygląd placówki;
- zaangażowanie podopiecznych w życie klubu;
- polepszenie wizualnie otoczenia domu;
- podniesienie świadomości ekologicznej pensjonariuszy oraz kadry;
- więcej działań o charakterze proekologicznym podejmowanych przez jednostki Miasta Poznania;
- ograniczenie smogu w miejscu publicznym;
Klimatyczna Smolna 13D
Głównym celem projektu było zwiększenie świadomości społecznej w zakresie zmian klimatu oraz edukacji ekologicznej, a także poczucia odpowiedzialności i wpływu na własne otoczenie (w tym środowisko naturalne i przyrodnicze).
Ponadto do celów projektu należy zaliczyć:
- edukacja społeczeństwa w zakresie zmian klimatu i adaptacji do nich
- wypracowanie wspólnej wizji/koncepcji zagospodarowania terenu wspólnoty, który będzie odporny na czynniki klimatyczne
- realizacja wstępnych działań adaptacyjnych
- promocja postaw proekologicznych
Wszystkie powyższe cele syntetyzują się w długofalowy cel utylitarny jakim jest stworzenie przestrzeni odpornej na skutki zmian klimatu.
Miejski Przyrodnik: fortyfikacje oazą bioróżnorodność
Zwiększenie liczby działań w zakresie realizacji lokalnych inicjatyw edukacyjnych związanych z ekologią w Poznaniu, przede wszystkim dotyczących nietoperzy i owadów zapylających.
Zajęcia przyrodniczo-edukacyjne w Rezerwacie Meteoryt Morasko w Poznaniu
Główne cele projektu:
- zaciekawienie przyrodą uczestników zajęć
- utrwalenie wiedzy przyrodniczej wyniesionej ze szkoły
- wzrost poziomu wiedzy na temat polskiej przyrody
- wzrost świadomości potrzeby ochrony przyrody
- umożliwienie swobodnego kontaktu między uczniami w warunkach wycieczki terenowej
Przyrodniczy Grunwald
- Rozpowszechnianie wiedzy na temat ptaków, ich znaczenia dla człowieka oraz dla bioróżnorodności.
- Rozpowszechnianie wiedzy na temat drzew, ich znaczenia dla człowieka, magazynowania zasobów wodnych oraz obniżenia parowania wody
- Rozpowszechnianie wiedzy na temat cyklu życiowego roślin, znaczenia kompostowania, zwiększania bioróżnorodności
- Edukacja w zakresie metod pozwalających zachować jak najwięcej wody w glebie, erozji i wywiewaniu gleby
- Rozpowszechnianie wiedzy na temat polskich gatunków nietoperzy, znaczenia dla człowieka oraz bioróżnorodności
- Rozwój wolontariatu szkolnego.
- Integracja mieszkańców: rodzin, seniorów, osób z niepełnosprawnościami zwłaszcza z dysfunkcją słuchu, osób innej narodowości, osób o różnym statusie ekonomicznym.
- Rozwijanie znaczenia edukacyjnego ogrodu społecznego, jako miejsca bioróżnorodności, przyrodniczej miejskiej wyspy przyrody
- Posadzenie nowych krzewów owocowych
- Zlecenie zaprojektowania tablic edukacyjnych i wydrukowanie.
Realizator:
Wielkopolska Sieć Organizacji Pozarządowych „Działamy Razem”.
Projekt sfinansowany ze środków budżetowych Urzędu Miasta Poznania